De Westfries

 

Het motorvrachtschip de Westfries I is een topstuk in de collectie van Museum BroekerVeiling.

 

Vanaf zijn bouwjaar 1922 tot de sluiting van de Broeker Veiling in 1973 vervoerde de Westfries I de op de veiling verkochte tuinbouwproducten naar de Gouda en omstreken. Hier werden de groenten afgeleverd bij groentehandelaren en groentewinkels.

 

Groentekoopman en schipper

Jan Kamp sr. liet de schuit bouwen in Alphen aan de Rijn voor 10.000 gulden. Zijn zoon Jan Kamp jr. nam het schip in 1966 over.

Meestal vertrok groentekoopman en schipper Jan jr. dinsdagmorgen richting Zuid-Holland met een volgeladen schuit. Zo’n 3500 kg rode en gele kool, 2000 kg aardappelen, 600 kg uien, 800 kg wortelen en 200 kg overige groenten werden in het ruim geladen. Boven op de plecht en de luiken werden ook nog 800 kg groene kool en 25 kwart vaten zuurkool geplaatst. Op doordeweekse dagen was de Westfries I van huis. In een juspan kookte de schipper zijn potje en slapen deed hij in de roef. Vrijdagsmiddags keerde het schip terug naar Broek op Langedijk. Zijn vrouw hoorde de Westfries altijd aankomen, dankzij het karakteristieke geluid van de motor. Zaterdagochtend kocht Jan op een nieuwe veiling weer groente.

Het schip ging van vader op zoon en had een speciaal plekje in het hart van de schipper, maar: “het was vanzelluf ok z’n brod”. In 2004 schonk zijn vrouw Guurtje Kamp- Boeijer de Westfries I aan Museum BroekerVeiling.  

 

Varend Monument

Een pracht lijn en een hele mooie zeeg. Het stalen motorvrachtschip, type Langedijker, een kleine luxe motor, is met liefde gerestaureerd.

Ongeveer zes jaar kostte het de enthousiaste club vrijwilligers, waaronder Klaas Damsma, Piet Droog, Jan Jong, Kees Klaver, Theo Koomen en Willem Leegwater, om het schip te herstellen in de huidige staat. Het casco en de Kromhout motor zijn volledig gestript. De kapotte onderdelen zijn vervangen of gerepareerd. Het schip is gehellingd en helemaal opnieuw in de verf gezet. 

Deze restauratie en natuurlijk het unieke karakter van de Westfries I hebben er toe geleid dat het schip na keuring door de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvoertuig opgenomen in het Nationaal Register varende Monumenten. Op 1 juni 2013 zal het schip officieel uitgeroepen worden tot varend monument en kan het zijn wimpel voeren.

 

Technische gegevens

Bouwjaar:                              1922 te Alphen aan de Rijn

Werf:                                      A. Pannevis, scheepsbouwmeester

Motor:                                    Kromhout, middeldruk ruwe olie motor, 20 PK

Lengte:                                   20 meter

Breedte:                                 3,14 meter

Diepgang:                               0,8 meter

Laadvermogen:                        28 ton

Onze hoofdsponsors:

Gemeente Langedijk

Pannekeetweg 24,  Heerhugowaard

06 - 22509753