Een (voorlopige) greep uit de Historische vloot

Trio 4

Een echte Langedijker uit 1922 die meerdere generaties dienst heeft gedaan als vrachtschip voor de fam. van Schoorl.


Lees hier alles over de Trio4 -->

Westfries

Eén van de pronkstukken van museum Broeker Veiling in Broek op Langedijk. Deze, uit 1926 afkomstige Langedijker, heeft jaren dienst gedaan als vrachtschip voor aardappelen, uien en kool. De fam Kamp heeft het schip geschonken aan het museum waarna het door een enthousiaste groep vrijwilligers volledig in de oude staat teruggebracht is.
Lees hier alles over de Westfries -->

Antonius

20,6 meter lang, 3,2 meter breed

Gebouwd in 1920 in Wateringen met een Kromhout 1-cilinder gloeikop motot van 20Pk. In de jaren '80 is deze vervangen door een 6 cilinder Daf diesel van 80Pk. Recent is deze weer vervangen voor een 6 cilinder John Deere van 126Pk.

Hoop op Zegen

Gebouwd in 1915 te Leeuwarden met een Deutz gloeikop-motor van 12Pk.

Allerlei grondstoffen zijn hiermee vervoerd, o.a. voor de tuinders van het westland, groente en fruit en aardappelen en uien. Nu is dit schip voorzien van een DAF 615 motor van 120 Pk.

Opduwer "Jumbo"

Klein maar fijn. Van schipper Han Mannaert ontvingen we een uitgebreide omschrijving en een fraai historisch verhaal.

Lees het hier -->

 Botterjacht "De Jonge Jan" 


Alles over dit prachtige schip uit 1939 lees je hier -->

Nieuwezorg

Alles over de Nieuwezorg vindt je hier -->

 IJsselmeerkotter HD31

Ook dit schip heeft een rijke geschiedenis. Gebouwd in Alkmaar als een "Langedijker".

Lees hier meer -->

Wilhelmina

Bouwjaar 1928. Gebouwd op een Nederlandse scheepswerf. Geklonken.

In 1960 is de houten opbouw vervangen door een ijzeren.

Nellie

Het schip is gebouwd in 1928 bij Pannenvis in Alphen a/d Rijn. Vroeger was dit een oliebollenboot bij rondvarende kermissen in Drenthe

Sleepboot Weltevreden

Deze sleepboot uit bouwjaar 1920 komt van scheepswerf L.Smit en Zn. uit Krimpen a/d Lek. De lengte is 11.60, de breedte is 2,6 mrt.

De oorspronkelijke 34 pk ABC-diesel motor is vervangen door een DAF 615.
De thuishaven is Bovenkarspel.

Kofferdekkruiser ERS A

Lengte 9,6 mrt, breedte 2,8 mtr.

Gebouwd in ca 1932 bij Heymans & Saedt te Amsterdam

Er zijn 4 van dit type gebouwd waarvan er nog twee in de vaart zijn.

Kofferdekkruiser " Old Lady" 

Gebouwd in 1935.


Uitgebreide informatie vind je hier -->

Avontuur

Bouwjaar 1951.  Afmetingen: 19,24 x 3,99 mtr.

Gebouwd bij "De Amstel" in Oudekerk a/d Amstel

Gebouwd als bunkerboot, 35 ton, met een Kromhout 60Pk.

Nu voorzien van een DAF 168Pk motor.

Heliades

De Heliades is gebouwd in 1887 als dektjalk of paviljoentjalk op de werf Zuidhorn in Groningen. Naar het zgn. "Groninger model" .

Tot 1921 beurtvaarder geweest op de zeilen. Daarna is er een motor ingekomen en werd er voor de Beurs gevaren. De tjalk heeft meegewerkt aan de Afsluitdijk.

Vanaf 1939 is het een pleziervaartuig.

Bakdekkruiser "Jantina"

Het schip is gebouwd omstreeks 1932. Een geklonken stalen schip met een massieve mahonie houten opbouw. Ook het gehele interieur is van massief mahoniehout.

Afmetingen: 8,85 x 2,4 mtr.

Vaart nu op een BMC-commander, 2,2 ltr diesel van 46Pk.


Hevelaak "Archernar"

Gebouwd in 1905 door werf Ruitenbeek te Waspik.

Laadvermogen 121 ton.

Afmetingen: 25,8 x 4,53 mtr.

De Scheepsbouwer Ruitenberg wilde alleen schepen die de Haagse maat hadden “Hagenaar” noemen en hield het voor grotere “Hagenaars” zoals deze consequent op de benaming Hevelaak of Hevenaak.

De Wagenbrug in Den Haag was bepalend voor de Haagse maat: kruiphoogte (maat hoogste punt tot waterlijn) 2.40 m + D.P. (Delflands peil) en breedte 4.17 m.

In verhouding tot veel andere types schepen van deze maat zijn Hagenaars licht gebouwd  (± 50 ton). Deze lichte bouw in combinatie met een mooi geveegd onderwaterschip (lang en smal) zorgt voor een snelle zeiler.

In 1940 werd het oorspronkelijke schip verbouwd tot motorschip. 

Tot 1970 werd met dit schip vracht gevaren. Hierna is het zwaar verwaarloosd. De huidige eigenaar heeft het weer volledig in oude staat hersteld.

Tjalk "De Nieuwe Zorg"

Bouwjaar is onbekend; de tweede meting is van 1941.

In 1966 koopt A. Folterman deze tjalk en laat hem verbouwen tot pleziervaartuig. Hij ligt 33 jaar in Zwolle onder de naam St. Michaël. In 1999 wordt het schip weer verkocht en gaat het naar Huizen. Vanaf 2004 behoort het tot de huidige eigenaar.

De CORRIE II is een stoomsleepboot, gebouwd in 1889 bij Leen Smit in Kinderdijk.

In 1938 is de ketel bijna ontploft door te weinig water in de ketel, en dat was toen voor de eigenaar aanleiding om de stoomketel uit het schip te halen en er een dieselmotor in te zetten, een LAMEUSE.

De sleepboot heeft in de oorlog ook voor de Duitsers gevaren, het schip was geconfisqueerd. De stuurhut is ook eenmaal doorzeefd geweest van machinegeweren.

In de jaren 50 ,60 en 70 is de sleepboot voor de Delta werken actief geweest.

In de jaren 80 gestopt met sleepwerk en verkocht. Toen is de oude motor er uit gehaald en een snelloper er in gezet en in 1998 is er een DAF DH 825, 165 pk in gezet .

Motorsleepboot Dolfijn

Deze, oorspronkelijke Duitse sleepboot heeft een zeer rijke historie.

Lees hier het hele verhaal -->

Opduwer " Opsteker"

Casco 1910

Lengte 4,35 m   Breedte  1.53 

Motor: Kromhout K-1 , Bouwjaar 1939,    6,5 EPK


Meer informatie over opduwers -->

Niets zonder Gods zegen

Dit 48 tons motorschip meet 18,5 meter. 

Gebouwd in 1925. Tot 1965 gevaren als beroepsschip voor de zand- en grindhandel. De oorspronkelijke Kromhout 30Pk motor is in 2001 vervangen door een DAF 575.

Cycloop

Schip uit 1952

Afmetingen: 12 x 3,2 meter

Motor: DAF 575  125Pk

Almkotter Atalanta

Gebouwd in Werkendam in 1988

Lengte 12, breedte 4 meter.

Motor: DAF 615, 120 pk

 


Deze lijst wordt nog aangevuld.

Onze hoofdsponsors:

Gemeente Langedijk

Pannekeetweg 24,  Heerhugowaard

06 - 22509753